Köpvillkor

Villkor i samband med köp i Klockmasters e-butik

KÖPVILLKOR
När du beställer en vara på Klockmasters e-butik levereras den alltid från en av butikerna i kedjan.  Det är alltid en butik som är återförsäljare/auktoriserad återförsäljare för det varumärke du beställt som skickar klockan till dig. Betalningen sker till Watch Market AB som är Klockmasterbutikernas supportbolag. Watch Market skickar betalningen vidare till aktuell butik och meddelar dig via mail vilken butik som kommer att skicka varan till dig samt beräknad leveranstid. Frågor om beställningen besvaras av butiken. Om ingen butik har vald produkt hemma undersöker närmsta butik om den finns hos grossisten och vi meddelar därefter ungefärlig leveranstid. Klockmasters e-butik säljer ej varor till minderåriga (under 18 år).

ARMBAND / SERVICE
När du köper en klocka i Klockmasters butiker eller här på butikernas e-butik kan du alltid få hjälp med att anpassa ditt klockarmband till din handled i närmaste ansluten butik kostnadsfritt. Om du går till en annan urmakare med ditt armband kommer du säkert att få hjälp men också att få betala för servicen. Vår rekommendation är att alltid gå till Klockmaster eller en auktoriserad urmakare.

GARANTIER
På samtliga klockor lämnas garanti mot material - eller tillverkningsfel. Olika leverantörer har olika garantitider för sina klockor. Tiden du har att reklamera ett ursprungsfel på en vara är dock alltid 3år efter inköpsdatum enl. konsumentköplagen. Butikerna som är återförsäljare/auktoriserade för ditt varumärke hanterar eventuella garantiskador men bäst är naturligtvis att du kontaktar samma butik som levererade din klocka. I händelse av reklamation som resulterar i tvist följer Klockmasterkedjans butiker och Watch Market AB Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

FÖRSÄKRING
På Klockmaster ingår alltid en 12-månaders försäkring på din klocka (på varor med konsumentpris 300 kr – 50 000 kr). Det gäller även på varor köpta i e-butiken. Försäkringen är ett bra skydd. Den täcker ev. skador som inte omfattas av garantin samt stöld eller förlust. Efter 11 månader från köpet kommer ett erbjudande hem i brevlådan om att förlänga din försäkring. 

BETALSÄTT
Följande betalningsalternativ erbjuder vi för närvarande:
Kortbetalning – Mastercard/VISA

Faktura – För privatpersoner i samarbete med Resurs Bank
För din trygghet kan du välja att betala med faktura och betalar då efter att du fått varorna. Du betalar din faktura 30 – 60 dagar efter köpet! Det enda som tillkommer är en fakturaavgift på 29 kr. Vi samarbetar med Resurs Bank som övertar din faktura från oss och gör en sedvanlig kreditbedömning av dig som köpare. Du får besked snabbt online. Fakturan e-postas när varan skickas. Vid utebliven eller otillräcklig betalning enligt ovan tillkommer påminnelseavgift enl. lag, 50 kr, och ränta för var tid utnyttjad kredit 22,2%.  

Delbetalning i samarbete med Resurs Bank
Om du vill dela upp din betalning så har vi även här bra erbjudanden i samarbete med Resurs Bank. Väljer du 12 månaders betalning är det helt räntefritt men du kan också välja en längre betalningsperiod med konkurrenskraftiga villkor. En kreditbedömning görs online och du får snabbt besked. Din första avi kommer månaden efter köp och då väljer du betalningsalternativ. 

LEVERANSVILLKOR
På varje produkt kan du se om den finns eller inte finns i någon av butikerna. När det står "finns för direktleverans" har vi minst 1st klocka i någon av butikerna och klockan kan skickas samma dag eller senast dagen efter beställning beroende på vilken tid beställningen kommer in. Vi reserverar oss dock för att lagersaldot inte alltid är uppdaterat i realtid. Står det beställningsvara kan det hända att klockan finns men för säkerhets skull skriver vi 4-9 dagars leveranstid för att den kanske måste beställas hem från leverantören. Så fort vi vet meddelar vi dig leveranstid och vilken butik som kommer skicka klockan. Vi bjuder på frakten på alla beställningar över 1 000kr. 49 kr i fraktkostnad på order mellan 500 och 1000 kr och 85 kr i fraktkostnad på varor under 500 kr. Alla klockor levereras i originalförpackning. En skyddsplast täcker klockan och länken (vid stållänk) för att undvika repor och en plombering sitter fast i klockans armband. När plomberingen är bruten går klockan inte längre att returnera. Vi samarbetar med Svenska Posten om leveranserna och levererar till ditt närmsta paketombud. Leveransen är spårbar och du får meddelande via sms när varan finns hos ditt ombud (om du angett ditt mobilnummer). Med varje varuleverans medföljer stämplade garantihandlingar(gäller vissa varumärken), ett kassakvitto/följesedel samt en försäkringsavi. Vi bjuder på 12-månaders allriskförsäkring på alla klockor mellan 300 kr och 50 000 kr i samarbete med Solid försäkringar.

OUTLÖSTA LEVERANSER
Vi debiterar 200 kr + porto/fraktkostnader för outlösta paket.

BYTE
Byte av klocka kan endast ske i den butik som levererat den. Kontakta butiken. Om byte ska ske brevledes måste du stå för eventuella portokostnader.

RETURER
Du kan ångra ditt köp i upp till 14 dagar från och med det datum då du mottagit varan.

OBS!
Retur kan endast ske till den butik som levererade klockan. För att vi ska godkänna returen och betala tillbaka klockans värde kräver vi att:

  • Klockan är oanvänd
  • Plomberingen är obruten
  • Klockarmbandet inte är justerat
  • Klockan och armbandet är fria från repor/skador
  • Klockan returneras i originalförpackningen
  • Försäkringsbeviset också returneras

Klockan ska alltid returneras till den butik som levererade den.

Kontakta alltid butiken och tala om att ni tänker returnera klockan. Vid retur står köparen för fraktkostnaden. Skicka med kassakvitto, försäkringsbrev och ev. garantihandlingar med returen. Efter mottagning och kontroll av klockan återbetalas köpesumman inom 30 dagar från det att respektive butik fått meddelande om att ni önskar returnera klockan.

KUNDREGISTER
Klockmaster lagrar alla uppgifter om sina kunder i ett kundregister. Kundregistret är viktigt för att vi ska kunna kontakta er i framtida ärenden. Uppgifterna i kundregistret kan också användas för att skicka särskilda erbjudanden och information till er om våra nya klockor. Vi följer PuL (personuppgiftslagen)och delar inte med oss av våra kunders personuppgifter och e-postadresser till tredje part såvida det inte krävs för att uppfylla vårt åtagande. Vi berättar gärna för er om vilka uppgifter vi har registrerade på er.

PRISER OCH ÖVRIG INFORMATION
Vi reserverar oss för att lagersaldo, och diverse information kan ändras snabbt och att vår hemsida inte hunnit uppdaterats i alla detaljer. Vi reserverar oss också mot ev. skrivfel och prisfel.

GRATIS FÖRSÄKRING
12 månader

(vid köp av klocka)

KUNDTJÄNST
0143-752 00
order@klockmaster.com

TRYGG E-HANDEL
Kort / Faktura
Delbetala

FRI FRAKT
Om du handlar för 1 000 kr

KLOCKMASTER SEDAN 1972

I alla våra butiker kan du få råd och hjälp av en utbildad urmakare. De butiker som inte har en egen anställd urmakare har alltid ett nära samarbete med en eller flera urmakare för service, reservdelar och reparationer av de flesta förekommande klockmärken – både digitala och analoga klockor men även väggur och andra tidmätare. Att köpa en klocka av en urmakare är en garanti för kvalité och kunskap.

SOCIALA MEDIA

Vi finns på två sociala plattformar. Gilla oss på Facebook eller följ oss på Instagram!


NYHETSBREV

Prenumerera på Klockmasters nyhetsbrev!
Fyll i din e-postadress i rutan.